A rég várt power-szelepes cikk első felvonása!

 

Nagyon gyakori kérdés mostanában,hogy beszéljünk picit a kipufogó-szelep karbantartásáról.Tény és való,fontos dolog,tulajdonképpen nélkülözhetetlen. Lépkedjünk szépen sorjában,kezdjük az apriliákkal.Az aprilia által használt rotax erőforrásokban 2 féle kipufogó vezérléssel találkozhatunk,mindkettő karbantartásáról szó esik itt. !

Akkor most pedig tartsunk időbeli sorrendet is. A rotax 127es blokkok(fekete) mechanikus,pontosabban pneumatikus kipuszeleppel vannak ellátva,neve:Rave 1. Ez a fajta szelep úgy működik,hogy a kipufogógáz felfúj egy kis "lufit" a szelepben,mely felhúzza a szelep nyelvét,mely megnyitja agáz áramlásának útját. ha belegondolunk,elég fontos a tisztántartása,hiszen ha nincs megfelelően karbantartva,és kokszolódik,akkor szorulni fog,nem nyit megfelelően,ergo nem lesz teljesítmény,kokszolódik a motor. A power nyelv az apriliáknál moinden esetben síktolattyú,magyarul egy kis lap,ami a hengerbe lóg.A szelep kiszerelée után forgassuk a motort úgy,hogy a dugattyú zárja el a kipufogó szelepet,és kipuffcsatornát- A power szelep nútjának(bezserelési helyének) tisztítását valamilyen oldószerrel(nem kromofág..),pl brigéciol,vagy speciális olaj lazító anyaggal pucoljuk ki. Érdemes egy közepesen vastag csavrhúzóra rongyot tekerni,majd azt átitatni a szóbanforgó oldó/tisztítószerrel,majd a rést nem túl agresszív mozdulatokkal kifele kipucolni. A nyelv tisztítása úgy a legegyszerűbb,ha az alkatrészt brigéciolba,vagy más oldószerbe áztatjuk,utána pedig ronggyal letöröljük a koszt.
Kihangsúlyoznám,hogy nem drótkefével kell nekiesni,mert ha a szelep felületén karcok keletkeznek,akkor sajnos abban mindig meg fog ülni a koksz,így magunkkal szúrunk ki!!Tehát csak ésszel,nem smirglivel! ezek után ügyeljünk arra,hogy az esetlegesen hengerbe került kokszot,koszt,port,a dugattyú lefelé mozgatása közben takarítsuk ki az égéstérből maradéktalanul! utána helyezzük vissza a szelepet,kis olaj kenésével. A "lufi" általában nem szokott koszolódni,de értelemszerűen ha kosszal,olajjal,koksszal találkozunk bárhol a szelep területén,azt óvatosan távolítsuk el.
A szelep visszaszerelésénél figyeljünk,hogy tömítés helyesen legyen a helyén,ne zárja el a kipufogógáz útját a lufiig. A szelep beállítása egyéni feladat,a kis piros kupak tekerésével tudjuk előfeszíteni a rugót,mely benyomja a szelepet.értelemszerűen minnél erősebben szorítja a szelepet,annál később nyit a power.

a rotax 123-as motornál a szelep és henger pucolása ugyanaz,mint a 127esnél,de csak itt további dolgokra is figyelni kell.a bowden feszességének beállítása,a mágnesszelep pucolása is fontos.a bowden feszesség állítását szervízkönyv szerint,8-10mm-es húzási hosszra állítsuk be(magyarul max 1cm-t tudjon mozognia szelep a hengerben) a mágnesszelep pucolásánál csak a mozgó vasmag tisztítása szükséges általában,ezt ronggyal,és oldószerrel tudjuk megoldani.

A szervízintervallum abszolút használat és olajfüggő,de ajánlom a szelep ellenőrzését 5000km-enként!






Remélem tudtam segíteni,,ha elakadsz,kérdésed van,küld a szokott címre,,,balatonmotors@vipmail.hu-ra

 

 

Cikket írta: Mitogeri